Einde van een prachtige reis. - Reisverslag uit Delhi, India van Michiel Fokker - WaarBenJij.nu Einde van een prachtige reis. - Reisverslag uit Delhi, India van Michiel Fokker - WaarBenJij.nu

Einde van een prachtige reis.

Door: Michiel Fokker

Blijf op de hoogte en volg Michiel

28 Juni 2013 | India, Delhi

16-06-2013 Dharamkot/Baksu/Mcleodganj

Zondag, de laatste dag voor de trekking. Vandaag heb ik mijn laatste souvenir inkopen gedaan. Er is zo veel te verkrijgen. Overal stalletjes waar van alles wordt verkocht. Uiteindelijk gelukt. We gingen eerst naar Baksu en vandaar door naar Mcleodganj. Voor de rest niet veel te melden. De laatste dingen geregeld voor de trekking.

17-06-2013 Ergens in de bergen

De eerste dag van de trekking. We begonnen om 9.00 uur te lopen. Iedereen had zijn tas gepakt en vol gestopt met de hoogst noodzakelijke spullen. De tocht was prachtig en vrij zwaar. Prachtige natuur dwars door de bergen en vrijwel de gehele tijd omhoog. Ons hostel ligt op ongeveer 1.900 meter hoogte. Vandaag liepen we naar ongeveer 2.500 meter hoogte. Om ongeveer 14.00 uur kwamen we aan bij de tempel, onze slaapplaats. De tempel was mooi en er was vrijwel niemand. Maar zoals zoveel dingen hier in India, het was nog niet af, en dat zal de komende jaren ook wel zo blijven. Het was een betonnen gebouw zonder muren. Na wat rondlopen moesten we onze tassen in onze slaapzaal neerleggen. Slaapzaal is een groot woord. Meer een gevangenis. Een lege ruimte met allemaal tekeningen en woorden op de muur. Best griezelig. Hier moesten we met zijn allen gaan slapen. 13 personen in een eigenlijk wel heel kleine ruimte, zonder licht. Het begon te regenen en te waaien en uiteindelijk ook te onweren. Het geeft wel een speciaal gevoel zo in de bergen. Na het avondeten werd er alcohol gedronken. Alle begeleiding deed ook mee en was aan het eind totaal dronken. De nacht was verschrikkelijk. Ik kon bijna niet slapen op de harde grond en er was bijna geen bewegingsruimte. Iemand moest overgeven dus de lucht was ook niet echt super. Maar goed, dat is het avontuur.

18-06-2013 Triund

De tweede dag begon vroeg. We zouden aan het tweede gedeelte van de reis beginnen. We liepen een stukje de zelfde weg (als de heenweg) terug om op een bepaald punt een ander pad in te slaan. Dit was weer een prachtige route maar veel zwaarder dan de eerste. We kwamen om 16.15 uur aan en ik was gebroken en ik was niet de enige. Iedereen was kapot. We zaten nu op precies 2.875 meter hoogte. De top van een berg. Triund heet het. Prachtig uitzicht op de echte rotsbergen. Echt genieten en gewoon je ogen uitkijken over de Himalaya. Het was wel aanzienlijk kouder dan beneden, logisch. Toen kwam stap twee. Het slaapverblijf bekijken. Ik wist niet dat het mogelijk was, maar dat was zelfs erger dan het eerste verblijf. Er was een slaapkamer met een tweepersoons bed. Op het eerste gezicht goed te doen. We moesten er alleen met zijn zessen in slapen. Puzzelen dus. Uiteindelijk vier in een bed en twee op de grond. De meiden hadden het zwaarder. Zij gingen met zijn zessen in het bed slapen.

19-06-2013 Triund

Uiteindelijk toch een paar uur kunnen slapen maar ik was de eerste die wakker was. Ik voelde me niet lekker. Mijn maag was weer van slag. En ik was niet de enige. De nacht was voor iedereen slecht en we besloten zelf terug naar het guesthouse te lopen. We wilden en konden niet naar de sneeuwlijn lopen. Uiteindelijk met een groep van 10 personen vertrokken. In ongeveer 2,5 uur waren we beneden. Veel sneller dan omhoog lopen. Daar uitgerust en uitgeziekt. Goede keus want uiteindelijk hoorde ik van iemand die wel naar de sneeuwlijn was geweest dat er geen sneeuw was.

20-6-2013 Dharamkot

Vandaag de laatste complete dag voor het vertrek naar Delhi. Ik heb vandaag mijn reservering gemaakt voor het hotel in Delhi. Vandaag wilde ik en de rest van de groep de treintickets regelen voor naar Agra. Dit is echter niet gelukt. Morgen ga ik samen met Annemarie om 6.30 uur naar Dharamsala om vanuit daar de tickets te regelen of een poging te wagen. Als dat niet lukt, dan proberen we de tickets in Delhi zelf te regelen maar dat wordt dan een hele uitdaging. Ik heb er wel heel veel zin in, naar Agra gaan en de Taj Mahal te bezoeken.

21-6-2013 / 22-6-2013 Delhi/Agra

Vandaag niet de tickets geboekt omdat bleek dat dit toch te laat was. Vandaag spullen gepakt en ’s avonds om 17.00 vertrokken per taxi naar de busstandplaats in Mcleodganj. Om 18.00 uur vertrok de bus. Het was een heel gedoe om het stadje uit te komen omdat de wegen nogal krap zijn. De bus zelf was geweldig. Ligstoelen, airco, water en zelfs genoeg stops om je benen te strekken. Om ongeveer 5.30 uur kwamen we aan in Delhi. Daar een taxi genomen naar het treinstation om onze treintickets te regelen. Dat bleek weer een heel gedoe te zijn. Na een aantal uur te hebben gewacht op het station konden we terecht bij het internationale kantoor. Daar konden we heel eenvoudig onze tickets boeken voor de heen- en terugreis. Daarna begon onze toeristische dag. We besloten de metro te gebruiken voor het grootste gedeelte. Het metrosysteem in India is super. Ook daar is het druk, maar dat is in heel India zo. De metro’s zijn splinternieuw en er is vrijwel overal airco en het is (relatief) schoon. We hebben eerst een tempel bezocht, daarna The Red Fort, daarna een Moskee. Prachtige maar warme dag geweest. Rond 16.00 uur gingen we richting het treinstation. We haalde onze tassen op en de reis kon beginnen. Het zou een vier uur durende rit worden maar uiteindelijk hebben we er zo’n vijf uur over gedaan. We hadden tweede klasse AC en het was goed uit te houden. Eenmaal aangekomen stond buiten onze TukTuk klaar en werden we naar het hotel gereden wat de dames van tevoren hadden gereserveerd. We konden even lekker douchen. Heerlijk, een mooie kamer in bijna het hartje van Agra.

23-06-2013 Agra

Vandaag vroeg opgestaan omdat om 6.00 uur onze tuktuk zou vertrekken naar de Taj Mahal. Het doel was om de zonsopgang te bekijken maar omdat de zon al zo vroeg op was, is dat niet helemaal gelukt. We moesten twee minuten lopen om allereerst een ticket te kopen. Voor Indiase begrippen is de entree voor toeristen vrij duur. Het kost RS. 750,- wat neerkomt op ongeveer € 10,50. Vervolgens naar het controlepunt. Hier wordt je kleding en bagage gecontroleerd. Ik had een laptop in mijn tas en die mocht niet mee naar binnen. Ik heb vervolgens mijn tas achtergelaten bij een cloakroom. Ik vertrouw dat nooit helemaal maar ik had geen andere keus. Vervolgens mochten we het terrein op. Ongelofelijk als je de Taj Mahal ziet verschijnen. Adembenemend mooi en groot. Eerst namen we allemaal de nodige foto’s om vervolgens er naartoe te lopen. Prachtig. Van binnen valt het tegen. Het is er donker en voor de rest niet veel speciaals te zien. Na drie uur zijn we terug gelopen naar de tuktuk. We reden naar een restaurantje om te ontbijten. Na het ontbijt reden we naar de Mini Taj Mahal. Ook heel mooi. Vervolgens naar het Red Fort gereden. Ook heel mooi. Uiteindelijk werd de warmte ons een beetje te veel en besloten terug te gaan naar het hotel om te lunchen en uit te rusten. Het was ’s ochtends 44 graden en ’s middags 47 graden. Na de lunch namen we de tuktuk naar een bazaar. Daar nog even wat souvenirs gekocht. We besloten dat het voor vandaag genoeg was. We gingen naar het hotel om ons op te maken voor de treinreis vanavond terug naar Delhi. Om 18.35 vertrok onze trein naar Delhi. Weer een goede trein en een maaltijd aan boord. Dit was een snellere trein. Hij zou er ongeveer twee uur over doen. Superdag geweest. Straks het hotel in en uitrusten.

24-6-2013 Delhi

De volgende dag vroeg op om twee groepsgenootjes uit te zwaaien. De rest van de dag met twee andere groepsgenootjes doorgebracht en wat door de stad gelopen. Vandaag ook een overhemd op maat laten maken. Dat moet je in India toch gedaan hebben.

25-6-2013 Delhi

De laatste dag voor mijn vertrek. Samen met Arno nog even naar een soort tempel geweest. Het was meer een soort pretpark idee met een tempel erin. Beetje vreemd maar erg leuk om te zien en mee te maken op zo’n laatste dag. Ik heb vandaag vroeg uitgecheckt en mijn tassen op de kamer van Arno gelaten. Dat scheelt weer een nacht betalen in het hotel. Tot 23.30 uur gewacht op mijn taxi naar het vliegveld.

Het was een fantastische reis. Ik zal dit nooit vergeten. Ik ben iedereen erg dankbaar voor alle steun en interesse. Ik heb ervan genoten. Ik heb veel geleerd en veel nieuwe ervaringen opgedaan. Ik heb veel nieuwe vrienden gemaakt en ik ben als mens toch wel een beetje veranderd.

• 28 Juni 2013 - 14:39

Sandra:

Hoi Michiel,
    Dank je wel voor al je belevenissen en dat ik in je reisverslag mocht meegenieten.
    Dat je verandert zal zijn door alle indrukken en ervaringen geloof ik best en het zo je niet sieren als dit niet het geval zou zijn. Deze ervaringen pakt niemand je af. Ik wacht vol spanning af naar je foto's en verhalen. Groeten Sandra

• 28 Juni 2013 - 16:47

Papa En Mama:

En weer een prachtig verslag. Wij zijn in-gelukkig dat je weer thuis bent, maar we gaan de prachtige verslagen missen.
    En........wat zijn we trots op je!!!!!!